סוגי מסלולים התחדשות עירונית

סוגי מסלולים התחדשות עירונית
סוגי מסלולים התחדשות עירונית

התחדשות עירונית הינו מושג אשר הולך כברת דרך עם ענף הנדל"ן עוד מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, אך למעשה תפס תאוצה בשנים האחרונות כמדיניות תכנונית שמטרתה להוביל להתחדשות אורבנית של מבנים, תוך התחשבות בצרכי התושבים והסביבה גם יחד.
כאשר אנו מתייחסים לתכניות התחדשות עירונית, יש לציין סוגי מסלולים המהווים חלק אינטגרלי מתוכן ומעניקים למגישי הבקשה, שהם בדרך כלל היזמים בענף הנדל"ן, שורה של הטבות מס שונות.

צפו בפרויקטים שלנו ⇐

פינוי בינוי במסלול רשות מקומית

מסלול זה מתייחס לפרויקט אותו יוזמת הרשות המקומית בעצמה, בתיאום, תמיכה ומימון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
הרשות המקומית פונה אל הדיירים במתחם (בניין בודד, מספר בניינים ואף שכונה שלמה) ומשתפת אותם בתהליך, בסדרה של מפגשי הסבר אודותיו.
הרשות המקומית מקדמת את התוכניות כמקשה אחת ופונה אל שר הבינוי והשיכון אשר מצידו במידה ונענה לה, מגדיר את הפרויקט כ"מתחם פינוי בינוי" למשך 6 שנים (קיימת אפשרות להארכה ל-6 שנים נוספות).
במהלך המסלול, הדיירים חותמים מול יזמים פרטיים על הסכם אשר מכוחו, בסיום הכנת התב"ע (תכנית בניין עיר) על ידי הרשות המקומית, מקדמים אותם היזמים בקשות להיתרי בניה בהתאם להוראות התב"ע.

פינוי בינוי במסלול היזמים – פטור ממיסוי

מסלול זה שכיח יותר, והוא כולל פנייה של יזמים פרטיים לדיירים במקבצי בניינים מתאימים או פניה של דיירים המעוניינים בקידום פרויקט פינוי-בינוי אל היזמים.
במסלול זה היזם הוא הגורם אשר לוקח על עצמו את האחריות הכוללת לביצוע כלל ההליכים התכנוניים, ההנדסיים, המשפטיים והכלכליים, אשר בסיומם מוגשת הבקשה להיתר בניה לרשות המקומית.
גם כאן הפרויקט מוגדר כ"מתחם פינוי בינוי" למשך 6 שנים עם אפשרות להארכה (במידת הצורך) ל-6 שנים נוספות.

סוגי מסלולים התחדשות עירונית – תמ"א 38

תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה – התוכנית נחלקת לשני מסלולי משנה.
הראשון מביניהם הוא מסלול חיזוק ועיבוי של בניין בודד (תמ"א 38/1 או 38/3) ושיפור עמידותו בפני רעידת אדמה וכן להרחבתו בהתאם לזכויות התכנית לפי המקרה.
מסלול המשנה השני מתקיים במקרים בהם אפשר לקדם מהלך של הריסת המבנה ובנייתו מחדש (תמ"א 38/2).
פרויקטים מסוג תמ"א 38 מקודמים בהליך תכנוני קצר יחסית, הדורש הוצאת היתר בניה (ללא צורך באישור תכנית מפורטת) ובחינה מצומצמת של היבטים תכנוניים-סביבתיים הגובלים בחלקה.

חברת גלים בעלת ניסיון מוכח של שנים רבות בקידום, ביצוע ומסירה של בניינים במסלולי ההתחדשות העירונית השונים ופועלת בעיקר באזורי הביקוש בגוש דן והשרון.
צרו איתנו קשר לקבלת מידע נוסף.