הארכת תמ"א 38

הארכת תמ"א 38, מה זה אומר?
הארכת תמ"א 38

בחודש אפריל האחרון אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את הארכת משך תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הידועה בשמה הפופולארי יותר כתכנית תמ"א 38.
במסגרת מתן הארכה, נקבע כי התכנית תישאר בתוקף עד פברואר 2024 ב-21 ערים ברחבי הארץ.

צפו בפרויקטים שלנו ⇐

כידוע, על פי התכנון המקורי של שרת הפנים לשעבר, איילת שקד, דובר על הפסקה גורפת של תמ"א 38 במתכונת הנוכחית ובחינת אלטרנטיבות אחרות, אולם בסופו של יום הוחלט לשמר את הסטטוס קוו ולהאריך את התכנית, במטרה לייצר ודאות עבור היזמים והקבלנים.
במקביל, הארכת התכנית הקיימת תאפשר את המשך ההתדיינות לטובת בחינת תכניות חלופיות על טהרת התחדשות עירונית בענף הבניה.

עבור מי שאינו בקיא בפרטים, מתווה תכנית תמ"א 38 החדש (תיקון מס' 136 לחוק התכנון והבנייה) שעבר בקריאה ראשונה בכנסת בדצמבר 2021, מאפשר הריסת מבנים קיימים בגובה של 5-2 קומות, תוך הענקת זכויות בנייה להוספה של עד 300 אחוז לשטחי בנייה שהוקמו עד שנת 2005.
בפועל מדובר על זכויות בנייה מוגדלות שעשויות לעיתים להגיע עד לפי 4 או 5 מהמבנה הקיים.

יתרה מכך, במסגרת חוק ההסדרים שאושר לאחרונה בכנסת נרשמו מספר עדכונים משמעותיים בעלי השפעות לא מבוטלות על כדאיות פרויקטים על טהרת תמ"א 38, לרבות הרחבת פטור ממס למי שבבעלותו שתי דירות בבניין (לעומת המצב הקודם שכלל דירה אחת בלבד), הפחתת הרוב הדרוש למימוש תכניות פינוי-בינוי מ-80 אחוזים ל-66.6 אחוזים (שני שליש מבעלי זכויות המקרקעין בבניין), כמו גם הרחבת הטבות מס לקשישים.

קראו גם – הבדלים בין תמ"א 38 לפינוי בינוי

הארכת תמ"א 38 – ביקורת רבה לצד היעדר אופק תכנוני

בשנים האחרונות הושמעה לא מעט ביקורת בקרב גורמים שונים, החל ממשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכן בקרב הקבלנים.
רובם ככולם הלינו בדבר הסחבת הבירוקרטית הפוגעת קשות בהיתכנות הכלכלית של פרויקטים על בסיס תמ"א 38, לצד קשיים נוספים המתגלעים כבר בשלבי החתימות הראשוניים ובהליכי התכנון מול גורמי ההנדסה.

ביקורת נוספת התייחסה לעובדה כי מרבית הפרויקטים על בסיס תמ"א 38 התכנסו לאזור גוש-דן, בעוד כמות מצומצמת בלבד של פרויקטים התממשו בסופו של יום בפריפריה.
סיטואציה בעייתית נוספת מקורה באינטרסים מנוגדים של הרשויות המקומיות, תופעה הפוגעת באחידות ויוצרת פערים לא מבוטלים בהליכי הבנייה והתכנון, כמו למשל הבדלים מהותיים בין רשויות ביחס למשך הזמן הדרוש עד לקבלת היתר בנייה.

קשה להעריך בשלב זה מה צופן העתיד לתכנית תמ"א 38, אולם דבר אחד כבר ברור – בהיעדר יכולת התרחבות לשטחים נוספים, מדובר נכון להיום בתכנית שעל אף מגרעותיה, מספקת מענה ולו חלקי, למצוקת הדיור הקיימת בישראל.

צרו איתנו קשר לקבלת מידע נוסף.